Kaupunki tulessa – pakoon tulivuorelle

Menimme ajoissa nukkumaan ja jo klo 21 jälkeen tuli herätys: ”Kaupunki palaa!”

Melkein iski paniikki, mutta pakkasimme tavarat pikavauhtia, hyppäsimme majatalon työntekijän veneeseen ja miehen naapurisaarella asuva perhe otti meidät yöksi hoiviinsa.

Aamulla saimmekin sitten palata savuavaan kaupunkiin takaisin. Meidän majatalomme ympäristö oli säästynyt palolta, joka kyllä näytti yöllä hurjalta, mutta oli sitten kuitenkin rajoittunut vain yhteen keskustan kortteliin, joka oli 200-300 metriä meiltä.

Yhtään kuolonuhria uhkaavannäköinen palo ei onneksi aiheuttanut. Meidänkin perhe on ihan kunnossa (myös henkisesti). Tosin päätimme aikaistaa parilla päivällä venematkaamme Ai-saarelle. Siellä olemme sitten internetin ulottumattomissa jopa kuukauden päivät (tai sitten tulemme takaisin Neiraan jo aiemmin, mikäli alkaa kyllästyttää). Kesäkuun lopulla pitäisi nousta Pelni-laivaan tai Susi-lentokoneeseen, jotta ehdimme Ambonille ennen lentoa Makassariin (28.6.).

palo IMG_8019

Kun meidät herätettiin, majatalon ikkunasta näkyi vasta tällainen tulipalon alku.

palo IMG_8021

Aloimme kuitenkin heti laittaa vaatteita päälle ja pakkaamisenkin aloitimme niin, että ensin tuohon siniseen reppuun kaikki arvokkaampi (passit, luottokortit, rahat, kännykät, tietokone). Välillä kävimme katsomassa palon laajenemista ikkunasta ja jatkoimme pakkaamista. Ei paniikkia, ei paniikkia!

palo IMG_8026

Kun naapuritalon takana alkoi näyttää tältä, pakenimme paikalta majatalon laiturin kautta. Työntekijä toi sinne kanoottinsa, jolla mentiin pimeässä salmen yli tulivuorisaarelle. Aika kiikkerää oli meno, kun pieni vene oli ylilastissa (kuusi ihmistä ja meidän perheen kaikki tavarat). Sanoimme lapsille, että nämä osaavat uida, joten ei hätää, vaikka jouduttaisiinkin veden varaan. Mutta kaikki kantamukset käskettiin siinä tapauksessa unohtaa… (Huom. jonkun muinaisen hollantilaisen kolonialistin haamu tuossa liekkimeressä!)

palo IMG_8027

Vastarannalla helpottuneina. Onneksi oli laskuvesi. Nousuveden aikaan tähän jyrkkkään rantaan olisi aika vaikea nousta näiden kantamusten kanssa. Nyt saatiin tavarat kätevästi ensin rantahiekalle

palo IMG_8039

Tältä Neiran kaupungin palo näytti klo 23 naapurisaarelta käsin.

palo IMG_8031

Työntekijän kotitalon portailla. Turvallisesti evakuoituina siis.

palo IMG_8053

Kokonainen huone pakolaisperheelle!

palo IMG_8058

Aamupala pakoilaiskeskuksessamme.

palo IMG_8067

E palasi aamulla rohkeasti savuavaan kaupunkiin meidän perheestä ensimmäisenä.

palo IMG_8069

Oli aika hyvästellä tämä mukava perhe, joka oli tarjonnut meille pakopaikan keskellä yötä.

palo IMG_8070

Koko perhe takaisin kaupunkiin (jonne emme sitten kyllä jääneet enää vaan jatkoimme samantien matkaa Ai-saarelle).

palo IMG_8072

Lohduton näky palaneessa korttelissa. Onneksi ei kuitenkaan kuolonuhreja. Mallinuketkin oli evakuoitu turvaan.

palo IMG_8074

Osa raunioista paloi vielä aamullakin .

palo IMG_8078

Tästä kaupasta ostettiin Cokikset ja kaakaot vain pari tuntia ennen tulipalon syttymistä.

palo vika IMG_8076

Indonesiassa sähkölaitteet ovat yleensä vaarallisempia kuin tulivuoret.