Temppelivierailu

Edellisillasta innostuneena A lähti naapurin W:n kanssa katsomaan, millaisia uhrilahjoja lähitemppeliin oli tänään tuotu.

Banten on jumalten iloksi rakennettu korkea keko, joka koostuu erityisesti hedelmistä ja muusta ruuasta (ja nykyisin myös mm. tölkkijuomista). Naiset kantavat uhrilahjat kotoa päänsä päällä. Korkeimmillaan koristeelliset rakennelmat voivat olla jopa 2-3 metriä korkeita.

Uhrilahjojen valokuvaamisen lisäksi A osallistui W:n kanssa rukoukseen, kuten W:n äidin ja pikkusiskon kanssa edellisyönäkin. Tästähän meinaa tulla päivittäinen tapa 😉 Lahjoitin temppelille toiseksi suurimman setelin, joka asetettiin lautaselle ja pirskotettiin pyhällä vedellä ja vietiin pappisrouvan toimesta alttarille.

Rukoushan meni jotenkin niin, että istuttiin maahan temppelin sisäpihalla. Mukana oli pieni astia pyhää vettä, suitsuketikut (toimivat rukouksen lähetysantenneina), vähän kukan terälähtiä ja pikkulautasellinen märkää riisiä. Miehet istuvat risti-istunnassa. Pappi antoi kellolla äänimerkkejä, joiden mukaan rukouksen vaiheet etenivät. Ensin vettä päälle, sitten käsiin vähän savua suitsuketikuista ja sitten kämmenet yhdessä otsan etupuolella. Välillä kädet olivat tyhjät ja välillä (kolme kertaa) sormien välissä oli myös kukan terälehtiä, joihin oli kauhaistu mukaan suitsukkeen savua. Lopuksi pirskotettiin pyhää vettä oikealle kämmenelle ja juotiin (taas kolme kertaa) ja lopuksi vettä vietiin kädellä myös pään päälle. Siinäpä se. Toisella kerralla sujui jo enemmän rutiinilla kuin ensimmäisellä.

Balilaiseen hindulaisuuteen kuuluvat oleellisena osana myös temppelialueella pidettävät kukkotappelut vedonlyönteineen. Meidän kylän temppelillä tätä veristä urheilulajia harrastetaan näköjään päivittäin.

Ai niin, jumalille uhratut hedelmäkasat yms. viedään myöhemmin takaisin kotiin, jossa herkut päätyvät ihmisten suihin. Näin ei voida menetellä demoneiden lepyttelemistä varten askarreltujen uhrilahjojen kanssa, mutta niissä voidaan käyttää myös pilaantuneita tarvikkeita, sillä pahikset eivät onneksi erota pilaantunutta ja syömäkelpoista ruokaa toisistaan. Jumalat siis vain nauttivat uhrilahjojen kauneudesta ja ihmisten kunnioituksesta yms., mutta itse tavarat voidaan käyttää uhraamisen jälkeen uudestaan. Paitsi sillä poikkeuksella, että jo kerran jumalille tarjottuja ruokia yms. ei voida käyttää enää toistamiseen uhrilahjan tekoon. Ne ovat ikäänkuin jo menettäneet sen jumalia kiinnostavan osan itsestään. Tämän balilaisen hindukulttuurin eri puolien opiskelu mahtaisi olla loputon urakka…

pp meru pp pintu pp pembawa pp antti pp pembawa b pp pembawa c pp api pp pemangkus pp pemangkus barong dll pp beras pp dalam pura pp banten 1 pp banten 2 pp banten 4 pp banten 6 pp banten 10 pp offering on the floor pp adu ayam pp ayam

Mainokset

One response to “Temppelivierailu

  1. sirkka niemelä

    Hienoa, että saamme lukea tarkkoja kertomuksianne balilaisista juhlamenoista ja, että itse osallistutte niihin!!! Kerrassaan mukavaa luettavaa!!! KIITOS!!!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s