Yö temppelissä

Wautsi wau!

Nyt on sitten vietetty ikimuistoinen yö balilaisessa hindutemppelissä. Lähitemppelistä on kuulunut juhlinnan ääniä monenakin yönä ja nyt temppelijuhlia on vietetty neljä päivää putkeen. On ollut täydenkuun juhlaa ja temppelin vuosipäivää. Tänä yönä klo 22 – 02 olivat vuorossa temppelitanssit. Oli oikeastaan hassua huomata, että turisteille tarkoitetut tanssiesitykset, joita olemme vuosien varrella käyneet katsomassa varmaan noin sata kertaa, ovat ihan oikeasti hyvä otos oikeista uskonnollisiin rituaaleihin liittyvistä tansseista.

Koska meillä oli nyt viimeisen päälle oikeanlaiset temppelivaatteet, pääsimme temppelin sisäpihalle asti. Sielläpä sitten A pääsi jopa rukoilemaan, saamaan pyhää vettä päälleen sekä maistamaan riisinjyviä ja painamaan niitä otsaa ja rintaa vasten. Siinähän ne sitten olivat komeina ihokoristeina koko loppuyön.

Hienosti jaksoivat lapsetkin seurata Barong-tanssia ja muutamaa muutakin tanssia ennen kuin väsy alkoi painaa ennen puolta yötä varsinkin K:aa, joka ei, toisin kuin pikkuveljensä, ollut ehtinyt nukkua päiväunia varastoon. Mutta H:n ja lasten poistuttua naapurin W:n saattamana kotimatkalle, A jäi vielä seuraamaan seremoniaa loppuun asti. Onneksi W tuli vielä takaisin selostamaan tapahtumien kulkua.

A kävi välillä kokeilemassa uhkapeliä (tappio vain rp 20.000). Uskonnollisiin rituaaleihin kuuluvat rahapelit (kuten myös kukkotappeluvedonlyönnit) eivät ilmeisesti ole Balilla laittomia, vaikka muuten Indonesiassa uhkapelaaminen onkin yleensä kiellettyä.

Eihän koko yötä olisi jaksanut bilettää edes temppelissä käymättä välillä vähän tankkaamassa. Surabayasta ja Malangista Itä-Jaavalta kotoisin oleva pariskunta oli pystyttänyt temppelin lähellä ruokakatoksen, josta sai kymppitonnilla oikein herkullisen lautasellisen bakso-lihapullakeittoa. Vähän kuulosti kurjalta, että perheen 7-vuotias tyttö on Surabayassa isovanhempien hoidossa ja käy siellä koulua, kun vanhemmat tienaavat baksoa keittämällä täällä naapurisaarella. Kuulemma noin kolmen kuukauden välein on mahdollista käydä tapaamassa lasta siellä kotipuolessa. Mutta ruokatauon jälkeen takaisin hindulaisen temppelijuhlan pyörteisiin.

Tässä temppelissähän asuu kaksi Barongia (ovat hyviksiä, jotka suojelevat kylää kaikelta pahalta; toinen näyttää vähän raidalliselta tiikeriltä ja toinen villisialta) ja lisäksi neljä pienempää jumalaa. Balillahan jumalia on lukematon määrä, joten muutama niistä toki riittää jokaiseen temppeliinkin. Yksi jumalista on erikoistunut kuolema-asioihin ja niinpä se lähtikin puoliltaöin ison valkopukuisen saattojoukon kera hakemaan vastikään kuollutta vainajaa jostain lähitalosta. Vainaja kannettiin temppelin edustan tanssipaikalle ja monenlaista rukousta yms. siinä toimitettiin ennen kuin kulkue jatkoi vainajan kanssa matkaa läheiselle hautausmaalle. Kuolema oli kyllä hyvin konkreettisesti läsnä satojen kyläläisten katsellessa toimitusta tiiviinä kehänä vainajan ympärillä.

Tämän keskiyön seremonian jälkeen tanssiesitykset jatkuivat vielä tasan klo kahteen asti, minkä jälkeen väkijoukko lähti purkautumaan temppelialueelta kylätielle. A:kin sai naapurin W:lta mopokyydin kotiin.

Balilla on siis paljon tärkeitä ja hyviä jumalia, joita halutaan pitää mahdollisimman onnellisina. Jumalia kunnioitetaan erityisesti erilaisin taidemuodoin (tanssit, maalaukset ja musiikki) sekä taidokkaasti kootuin uhrilahjoin. Mutta sitten on myös koko joukko demoneita. Näitä pahiksia taas lepytellään jatkuvasti mm. maahan laitettavilla uhrilahjoilla. Demoneista ei edes kuvitella päästävän kokonaan eroon, mutta hyvän ja pahan voi yrittää pitää tasapainossa.

Tässä yhteydessä lienee paikallaan muistuttaa, että toisin kuin esim. koulun uskonnon- tai elämänkatsomustiedon tunnilla mahdollisesti on opetettu, balilainen versio hindulaisuudesta on toki monoteistinen uskonto. Balilaisten mielestä on siis olemassa yksi jumala, mutta sillä nyt vain sattuu olemaan kolme tärkeää ilmenemismuotoa: Brahma, Vishnu (Wisnu) ja Shiva (Siwa) ja lisäksi jumaluus toki voi esiintyä lukemattomissa paikoissa ja olomuodoissa. Tämä hindulaisuudenkin näkeminen monoteistisena uskontona perustunee paljon Indonesian valtiolliseen Pancasila-ideologiaan (joka tarkoittaa viittä perusperiaatetta, joiden mukaan jokaisen indonesialaisen kuuluu elää etnisestä ja uskonnollisesta taustasta riippumatta). Yksi viidestä prinsiipistä on, että uskoo YHTEEN jumalaan, mikä toki monoteistisen islamin dominoimassa kulttuurissa onkin hyvin ymmärrettävä vaatimus. Siispä tämä periaate toteutuu myös Balilla eli ”Jumalten saarella”, kun vain oikein silmin katsotaan. Balilaiset vaikuttavat toki muissakin yhteyksissä kovin joviaaleilta ja joustavilta ihmisiltä. Itse asiassa harmoniaan pyrkiminen on balilaisessa kulttuurissa aivan keskeinen elementti. Jokaisen meistä pitää pyrkiä siihen, että omat pienet demonimme eli negatiiviset ajatukset ja vihantunteet eivät saa meissä liikaa valtaa…

Sen verran mielenkiintoisen näköistä, kuuloista ja tuoksuista oli tämä yö, että pitänee ostaa hetimiten sellainen balin hindulaisuutta käsittelevä kirja, josta tätä värikästä kulttuuria voisi opiskella lisää. Tai voisihan tänne jäädä asustelemaankin vähän pidemmäksi aikaa ja opetella näitä seremonioita ja erilaisia jumaluuksia ihan livenäkin.

p matkalla temppeliin

Matkalla kotoa temppelille.

p kaukaa

Melkein koko kylä oli paikalla.

p jumalat

Temppelin Barongit ja neljä muuta jumalaa.

p A rukoilee

Rukoilkaamme.

p A juo

Pyhää vettä.

p temppelin nurkassa

Temppelin nurkassa.

p barong

Barong. Hyvis, joka suojelee kylää kaikelta pahalta.

p barong ja pojat

E ja L seuraavat tarkasti Barongin liikkeitä.

p esitys

Monituntinen stand-up sai yleisön hörähtämään naurunremakoihin vähän väliä.

p H ja K

H ja K hienoissa perinnevaatteissaan. K kävi vielä ostamassa uusia vaatteita itselleen vain pari tuntia ennen temppeliin lähtöä. Hyppäsi kokkitytön mopokyytiin ja ajoi Pejengin torille vaihtamaan vähän liian pientä paitaa isommaksi. Samalla reissulla tyttö löysi itselleen hienon uuden sarongin.

p kata elmeri lassi

Lapset katsomossa. K tosin alkoi nuokkua ennen pikkuveljiään, jotka olivat ehtineet nukkua pitkät päiväunet varastoon.

p kuutamo

Vielä melkein täysikuu.

p tytot

K ja naapurintyttö.

p tanssitytot

Tanssitytöt.

p lapset katsomossa

5 tuntia temppelitansseja yms. putkeen. Alkoi muuten tuntua jaloissa.

p perhe

Tässä vielä perhepotretti ennen kuin H ja lapset lähtivät kotiin nukkumaan. A:han oli urhoollisesti paikalla loppuun asti (eli klo kahteen).

p pojat

Paikallisia lapsia esiintyjien jutut jaksoivat naurattaa. Seuraavana aamuna oli kyllä tiedossa kouluaamu, mutta kai siellä luokassa sitten jaksaa vähän väsyneempänäkin.

p uhkapeli

Vähän uhkapeliä muun uskonnonharjoituksen lomassa. Sijoitin parikymmentä tuhatta tuolle keltaiselle, mutta hävisin.

p bakso

Baksoa keskellä yötä.

p tyypit

Stand-up jatkuu.

p vainaja

Jumala kävi hakemassa puoliltaöin vainajan lähitalosta. Kulkue pysähtyi temppelille seremonioita varten ennen kuin jatkoi hautausmaalle. (Vainaja makaa tuossa lavalla, jonka päällä pitkäkyntinen jumala parhaillaan tanssii.)

p pahikset

Lopuksi vielä melko pitkään näiden neljän pitkätukan karjahtelua yms.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s