Singaporen 26 tunnin stoppi

Oudonkokoiset rinkat

Odd-size

Tavallista vähemmäksi jäivät yöunet lennolla Euroopasta Aasian nyt, kun valitsimme reitityksen Amsterdamin ja Kuala Lumpurin kautta niin, että lähtö oli Helsingistä jo klo 7 aamulla ja Amsterdamistakin jo puoliltapäivin. Mikäli yölento lähtee vasta myöhään illalla, ovat kaikki jo heti paljon valmiimpia yöpuulle. Tällä kertaa lasten nukkuminen oli selvästi väkinäisempää ja katkonaisempaa. Mutta niin vain oltiin Singaporessa jo klo 9 aamulla, eikä vasta alkuillasta, kuten yleensä on ollut tapana.

Matkatavaroiden kanssa kävi vähän hullusti. Ne kaksi isoa rinkkaa, jotka oli laitettu ruumaan, eivät ilmaantuneetkaan matkatavarahihnalle Singaporessa. Henkilökunta ohjasi meidät kadonneiden matkatavaroiden toimistoon, jossa epäiltiin rinkkojen jääneen matkan varrelle siksi, että koneenvaihto Kuala Lumpurissa tehtiin niin tiukalla aikataululla (n. puolitoista tuntia). Annoimme tarkan kuvauksen kadonneista tavaroista ja näytimme kännykästä tämän blogin kuvaakin, jossa kaikki reput ja rinkat oli kuvattu. Lupasivat lähettää rinkat sitten myöhemmin meille joko Singaporen hotelliin tai sitten Balin lentokentälle, mikäli kadonneet tavarat eivät löytyisi ennen Balin lentoamme. Koska kuitenkin olimme menossa Balille halpalentoyhtiö Air Asialla, ei kuulemma ollut mahdollista toimittaa matkatavaroita Balin majapaikkaamme asti (edessä oli siis mahdollisesti ylimääräinen 7 tunnnin automatka Amedin rannalta Balin kentälle ja takaisin). Voi ei.

Universal Studios Singapore

Olimme juuri poistumassa kovin pettyneinä Changin lentokentän kakkosterminaalin valtavasta matkatavarahallista, kun tarkalla havaintokyvyllä varustettu E huomasi jossakin todella kaukana muutaman matkatavarahihnan takana jotain sinistä ja rohkeni epäillä, että meidän kadonneet tavarat voisivat olla siellä. Hullunkuuloinen ajatus, mutta mitäpä haittaakaan siitä nyt tässä vaiheessa enää oli käydä tarkistamassa kyseiset tuntemattomat siniset objektit. Ja ihmeiden ihme, siellähän ne meidän kadonneet rinkat olla möllöttivätkin odd-size -matkatavaroille tarkoitetun hihnan vieressä monien lastenrattaiden seurana. Laitomme kantamukset selkään ja kävimme toimistolla perumassa juuri tehdyn katoamisilmoituksen. Vähän ihmeteltiin sitä, miksei kukaan monista asiaa hoitaneista virkailijoista sanallakaan maininnut oudonkokoisten matkavararoiden omasta hihnasta mitään. Tosin eivät ne rinkat meistäkään nyt niin outoja olleet.

Otimme taksin Geylangin halpishotellille, jätimme matkatavarat sinne ja jatkoimme saman tien olemattomista yöunista huolimatta lastemme suosikkikohteeseen eli Singaporen Universal Studiolle. Siinähän sitä juostiin ympäri huvipuistoa mm. mummin kostoa, jurassikparkkia ja transformerseja ihmetellen. Jono Transformers 3D:hen oli 70 minuuttia eli selvästi pidempi kuin viimeinen lentomme Kuala Lumpurista Singaporeen ja siinä tylsässä jonossa seistessä A:ta nolotti, kun meinasi nukahtaa seisaaltaan siihen paikkaan. Mutta hienoahan se kolmiulotteinen ajelu pilvenpiirtäjien välissä taas oli.

USS:n jälkeen palasimme takaisin hotellille, jossa tapasimme eri reittiä (Turkish Airlines:lla Istanbulin kautta) tulleet nuoremme. Kun nuoriso lähti ihailemaan keskustan pilvenpiirtäjiä yövalaistuksessa, A, H ja pienet suuntasivat herkuttelemaan tuttuihin Geylangin ravintoloihin. E halusi vielä jälkkäriksi intialaista lättyleipää ja currykastiketta, meidän lasten ehdotonta suosikkiruokaa.

Kaikkea sitä ehtii vuorokaudessa. Seuraavana aamuna herätys oli klo 6 ja lentokenttäkuljetus oli tilattu klo 6.30:ksi. Kun Air Asian Balin lento sitten myöhästyi melkein parilla tunnilla alkuperäisestä aikataulusta, jäi meille ruhtinaallisesti aikaa syödä lentokenttäaamupalaa (mm. Texas Chickeniä ja nuudelikeitt0a ja Subway-leipää). Samalla nähtiin edellisyön MM-jalkapallo-ottelun (Saksa – Brasilia) hurja saksalainen maali-iloittelu.